woensdag 3 september 2008

Roze Knoflook







Heeft u dat ook wel eens?






Je houdt van koken, dus gebruik je af en toe een ferme bol knoflook. En dikwijls komt dat spul dan uit China. Niks ten nadele van China, maar de knofjes vertonen vaak schimmelplekjes, zijn haast altijd beschadigd en echt vers zijn ze nooit.
Iemand had me verteld dat ik dan eens bij een groothandel moest zoeken, want daar verkochten ze 'van die goeie Franse'. Dus ik naar de ISPC, een verhaal op zich natuurlijk, maar daar verkochten ze roze knoflook...maar niet met het label rouge. Wel voor erg veel geld....
Dus ik naar de Sligro, ook een leuke culinaire shopervaring, maar daar kwam de knoflook, ondanks het bordje wat boven het product hing met Roze Lautrec Knoflook, uit Argentinië. Hmmm. Die heb ik ook maar laten liggen. De Makro zit in onze plaats op de hoek van de Sligro, dus daar gekeken, en waarempel, ze verkopen daar Roze Lautrec Knoflook. Maar het was nog oogst van vorig jaar.
En de prijs was stevig.
Maar ik begon toch wel visioenen te krijgen van sappige roze knoflook. Een jeugdherinnering kwam bovendrijven, toen ik als puber eens op vakantie was ten zuiden van de stad Albi, waar ik het jaarlijkse knoflookoogstfeest heb mogen meemaken. Geweldig vond ik dat. De dorpelingen hadden een aantal weken keihard gewerkt om de knofjes met de hand te oogsten. Die werden vervolgens in open schuren aan het plafond te drogen gehangen. En in zo'n prachtige oude open schuur was het dorpsfeest. Men kon er drinken en er was een BBQ. En men hield zich bezig met de nieuwe oogst. Ze draaiden strengen in no time bij elkaar en hielden hier zelfs wedstrijden in! Ook werd de knoflook gekeurd, dit ging als volgt: men neme een teen knoflook en ete hem op! Dat vond ik behoorlijk stoer. En het leek me tevens een prima afschrikmiddel tegen muggen, vampiers en ander gespuis.
Dat was dus de knoflook waar ik naar op zoek was. En laat ik nou op internet vinden waar ik naar zocht.
Een mooie site over de roze Lautrec knoflook en een Nederlandse site van het bedrijfje Car l'eau, die mooie eerlijke (en met eerlijk bedoel ik gedocumenteerde en traceerbare) knoflook en andere producten verkoopt.
Dus daar heb ik een aantal strengen besteld.
Ik was naar mezelf toe in een genereuze bui dus kocht er meteen een knoflookmolentje bij, wat de knoflook snijdt en niet verplettert. Zo behoud je dus de sappen en vluchtige oliën. (prima ding trouwens als je uitgebreid wilt koken om vantevoren een ruime portie knoflook te snipperen)
De roze knoflook viel me een beetje tegen eerlijk gezegd. Ik had een streng met wat 'stoffige' knoflook en als de geur niet goed is, kan het een heel gerecht bederven. Dit mailde ik naar Car l'eau, die prompt reageerde: Omdat we ons aan het eind van het seizoen bevinden, kan het zijn dat de knoflook wat in kracht afneemt, of dat er een pit in het centrum komt.
Ze vonden het heel spijtig dat het product niet aan de verwachtingen voldeed. Graag wilden ze het nummer wat op het rode label stond om in Frankrijk navraag te doen. Op dit label staat de naam van de producteur en zo blijft uiteraard de kwaliteit gewaarborgd. Ik kreeg per omgaande mijn geld teruggestort en de belofte dat ik bij de nieuwe oogst een proefje zou krijgen van de verse roze Lautrec knoflook.
En vorige week was het zo ver. Hiephiep, een mooi doosje met de post met daarin een streng superverse roze knoflook, keihard, met roze blosjes.
De geur is verukkelijk, maar niet heel scherp. De smaak is geweldig.
Er zat een aardig kaartje bij met: Zoals beloofd! Kijk, dat vind ik nog eens leuk. Een serieus bedrijf met respect voor de klant en hart voor de producten. 10 punten voor Car l'eau. Hier moet u zijn voor de échte verse roze knoflook. Label Rouge. En niks duurder dan in de horecagroothandel.
Ik verheug me er al op om met de knoflook te gaan koken. Op het wensenlijstje staat al een van mijn lievelingsrecepten, gebaseerd op een recept van Patricia Wells, uit het boek Bistro cooking uit 1989. Ik heb het enigszins veranderd, omdat ik het gecombineerd heb met het recept van Kip van Tante Paulette uit Lyon.
Recept knoflookkip:
Ingredienten:
1 struise (boeren)kip, bij voorkeur ook een label rouge
een paar stengels bleekselderij, in kleine blokjes gesneden.
ca. 3 bollen roze Lautrec knoflook, tenen schoongemaakt.
(een gedeelte wordt in plakjes gesneden)
2 a 3 glazen witte wijn, evt. aangevuld met kippenbouillon
zout, zwarte peper en vers geraspte nootmuskaat
olijfolie en 1 el. boter.
Scheut cognac

Kruid de kip met royaal zout, nootmuskaat en wat zwarte peper naar smaak.
Braad de kipstukken aan, tot het vel goudgekleurd is.
Doe dit evt. in 2 keer.
Haal kip eruit en bak in braadvet eerst de bleekselderij en daarna de knoflook even aan.
Kip erbij en cognac toevoegen en aansteken.
Kip en groente flamberen
Wijn toevoegen
Evt. wat bouillon erbij.
Laten sudderen tot kipstukjes gaar zijn en saus wat is ingekookt.
Lekker met een goed stuk brood (soppen mag!) en een groene of tomatensalade.









Geen opmerkingen: